In 2021 werd het hele metroverkeer elf keer stilgelegd, vaak tot een uur lang. In het nieuwe jaar gebeurde hetzelfde: een verstoring van anderhalf uur. Volgens de metrobestuurder van exploitant GVB, die liever anoniem wil blijven, is het een pijnlijk gevolg van de overhaaste invoering van het nieuwe veiligheidssysteem. Hij werkt al tientallen jaren voor het vervoersbedrijf en hielp als machinist vier jaar geleden ook mee met de testfase van de Communications-Based Train Control (CBTC).
Systeem werkt niet met oudere metrostellen
Volgens hem was geen van de ingenieurs, ook niet die van leverancier Alstom, tevreden over hoe het systeem functioneerde met de oudere metrostellen. “Ik moest proberen om op volle snelheid te remmen, maar dat ging mis. De oudere metro’s zijn te versleten om met de precisie van het CBTC-systeem te functioneren. Als ze ook maar een paar centimeter te ver doorrollen, stopt het systeem.”
Wethouder Egbert de Vries schreef eind vorig jaar al in een brief aan de Amsterdamse gemeenteraad dat hij verwachtte dat de problemen met het nieuwe CBTC-systeem nog jaren zouden duren. In de brief lichtte hij de aanhoudende verstoringen van het metroverkeer toe.
Treinbesturingssysteem niet berekend op Amsterdamse situatie
In september zei Gerard Scheffrahn, programmadirecteur van de gemeente Amsterdam, tegen zustertitel SpoorPro dat het treinbeïnvloedingssysteem niet is ontworpen voor de Amsterdamse situatie en dat het daarom kinderziektes vertoont. Volgens hem zijn er minder problemen met de Noord/Zuidlijn omdat het een nieuwe spoorlijn is.